Maya Uygarlığı


Haber bülteni üyeliği



Ziyaret Bilgileri

[ Cmt, 27 Nis 2024 ]
Toplam 2 ziyaret
2 benzersiz ziyaretçi

mayauygarligi » Maya uygarlığının yapısı

Sosyal Örgütlenme

İspanyol işgali öncesinde büyük kentlerde yaşam, bugünkü modern kentler gibi, son derece karmaşıktı. ?Mayalar, Zamanın Çocukları? adlı makalesinde Howard LaFay şöyle yazar: ?Bu dönemde, ormanın huzur verici havasında düzenlenen ezoterik ayinlerden nasibini alan, tarımla uğraşan, barışçı sade Maya insanı imajı artık kaybolmuştu. Yerine yaşam dolu, savaşçı ve daha ileri tarım teknikleri kullanan bir halk gelmişti. Vikingler gibi, cesaretle istilalara kalkışıyor ve ticaretle uğraşıyorlardı.?

Maya toplumu bir sosyal sınıflaşma içinde yapılanmıştı. Bu sınıflaşmanın tepesinde almenehoob (?babaları ve anneleri olanlar?) denilen soylular bulunuyordu. Siyasi ve dinsel makamlara yerleşmiş bu ayrıcalıklı sınıf iktidarı ve otoriteyi tekeline almıştı. Beyliğin halach uinik (alaç uinik okunur) adı verilen en üst yöneticisi dünyevi ve ruhani işlerde mutlak iktidar sahibiydi. Ona ahau da denirdi, amblemleri yuvarlak kalkan, birçok uygarlıkta olduğu gibi asa idi; bu asa yılan başlı antropomorf bir yaratık biçimindeydi. Halach Uinik makamı, silsilevi olarak babadan en büyük oğula geçerdi. Halach Uinik aynı zamanda batab ?dı, yani yaşadığı kentin mahalli başkanıydı ve beyliğin diğer kentlerinin batab ?ları (çoğulu bataboob) onun komutası altındaydı. Yüce şef olarak vergi ona verilirdi, komutanları toplantıya o çağırır ve siyaseti belirlerdi. Savaşta her batab kendi askerlerine komuta ederdi. Fakat bir denacom denilen, üç yıl görevde kalan, bir başkomutan vardı ki, nacom doğrudan doğruya halach uinik ?e hesap verirdi. Kademede batab 'lardan sonra, ah cuch caboob denilen kentin mahallelerinin idaresinden sorumlu olan yöneticiler bulunurdu. Bunlar kimi zaman delege olarak batab ?a eşlik eder ve ona, ayrıca, onun sözcüsü ve habercisi olarak da hizmet ederlerdi.

Bunlardan başka, ayrıca popolna ve ah holpop adı verilen, sosyal ve törensel meselelerden sorumlu memurlar bulunurdu. Memurlar kategorisinde en alt düzeyde olanlar, düzeni sağlayan ve yasanın yerine gelmesini gözeten, bir tür polis denilebilecek tupil ?lerdi.


Ahkin (çoğulu ahkincob) adı verilen din adamları sınıfı batab ?larla aynı kategoride bulunurdu. Din adamlığının kuşaktan kuşağa geçişinde de ailevi silsile izlenmekle birlikte, bazı soylu ailelerin bireyleri din adamı olabiliyordu. Dinsel hiyerarşinin başında ahuacán (?ağa yılan?, aua kaan okunur) adı verilen baş rahip ya da şaman başı bulunurdu. Etkinlikleri törenler, kurbanlar, kahinlik, astronomi, kronolojik hesaplamalar, hiyeroglifik yazı, dinsel eğitim (önceki dönemlerde özellikle ezoterik eğitim) ve tapınakların yönetimi üzerineydi. Kademede ahuacán ?dan sonra gelen rahiplere chilam ya da kahin denirdi, insanlara gönderilen ilahi mesajları gözlemle ve orakl benzeri çeşitli yöntemlerle anlamaya çalışır ve yorumlarda bulunurlardı.

Soylulara mensup olmaları dolayısıyla tüccarlar komutanların güçlü olanlarıyla yakın ilişki içindeydiler ve onları yollar, ekonomik olasılıklar ve diğer halkların savunma durumu hakkında bilgilendiriyorlardı. Toprak genellikle ortak kamu mülkiyeti olarak halka ait olsa da, soylular hiçbir tarımsal faaliyette bulunmamalarına rağmen tarım üretiminden büyük pay alıyorlardı. Ayrıca, soylulara av ve balıkçılık, bal, pamuk, battaniye ürünlerinden oluşan vergi ödenmekteydi; vergi kişisel hizmet biçiminde de ödenebiliyordu. Yani halk mısır ekimini ve diğer üretimlerini hem kendisi hem de soylular için yapmak durumundaydı.

Soylular sınıfının altında kalan halk, yalba uinikoobchemal uinicoobmemba uinicoob ya da pizilcan gibi çeşitli adlarla belirtilirdi ki, bütün bu adlar " küçük insanlar" anlamına gelmekte olup, ?ayak takımı?nı ifade ederdi. Koloni döneminde sıkça kullanılan ad ise Náhuatl dilindeki macehual ?dı. Çoğunluğu oluşturanlara verilen ?komün insanlar? adı köylüleri, balıkçıları, oduncuları, sakaları, duvarcıları, zanaatkarları, taş yontucularını, dokumacıları, nakliyecileri vb. kapsıyordu. Sosyal hiyerarşide halkın da altında olanlar kölelerdi; erkek kölelere ppentocet, kadın köleleremunach denirdi. Kölelerin çocukları da köle sayıldığından, köle olarak doğmak mümkündü; köle bir çocuk ana babasıyla birlikte veya ebevynsiz olarak, ticari mal olarak satılabilirdi. 

Siyasi örgütlenme (yönetim)

Mayalar?da hiyerarşik bir yönetim göze çarpar; klasik dönem boyunca her beyliğin en üst yöneticisine k?inich (kiniç okunur, "güneş yüz" anlamına gelir),ahau te? (ağaç bey), ch?ul ahau (kutsal ağa) ya da bakab (alemin direği, desteği) gibi çeşitli adlar verilmiştir. Bu yöneticiyle kan bağı olan (akraba olan) soylulara ise ahau (ağa, bey) denilirdi. İkincil derecede öneme haiz bazı kent ve merkezlerdeki yöneticilere ise sahl (çoğulu sahalo'ob) denirdi, bunlarahau te ile yakın ilişki içinde olurlardı.


Klasik-sonrası dönemin sonunda (M.S.800-1000) Yucatan Yarımadası?nda yeni bir yönetim biçimi belirdi:Multepal denilen konfederasyon sistemi. Diğer kentler üzerinde hegemonyalarını kuran ilk kentler Chichén Itzá ve Mayapán oldu. Bu sistemde yönetim, birbirlerini ?kardeş? sayan birçok kişiden oluşan bir konseyle icra ediliyordu. Bu hükümet konseyi (multepal) üyelerinin ünvanı ah tepal idi.

Mayapán?ın yıkımından (1451) sonra Yucatan Yarımadası kuchkabal denilen 16 ya da 17 eyalete ya da beyliğe bölündü. Her kuchkabal ?ın başkentinde askeri, adli ve siyasi otoriteye sahip, halach uinik("gerçek ve doğru adam") adlı bir bey bulunuyordu. Her kuchkabal batabil ?ler denilen, batab ?lar tarafından yönetilen mahalli idarelere ayrılırdı. Her batabil de kuchkteel denilen, aşiretlerden oluşan küçük birimlere ayrılırdı. Aşiret reisleri ya da oymak başları zaman zaman yönetim meselelerini çözmek üzere,batab ?ın da katıldığı bir mecliste biraraya gelirlerdi. Batabil meclisleri aşiretlerin temsilcileriyle (ah k?ul)batab tarafından atanan temsilcilerden oluşurdu. Halach huinic aynı zamanda kuchkabal ?ın şamanısayılırdı ve din adamları hiyerarşisi ona bağlıydı. 

Din adamları

Din adamları hiyeraşisinde şu unvanlar bulunmaktaydı:

  • Halach huinickuchkabal ?ın (eyalet, beylik) beyi ve din adamı.
  • Ah k'in may ya da ahau kan mai: Din adamlarının başı.
  • Ah k'in: Yasal din adamı
  • Ah nacom: Kurbancı
  • Chilam: Kahin
  • Chá ako'ob: Yardımcı
 
Ekonomik yapı
Tarım Mayalar?ın temel etkinliğini oluşturduğundan, İspanyol işgali öncesine kadar çeşitli tarım teknikleri geliştirmişlerdir. Bunun yanı sıra avcılık ve balıkçılık da ihmal edilmemiştir. Tropikal orman da onlar için önemli bir besin kaynağıydı. İklim değişiklikleri, toprak ve bitki örtüsü, kuşkusuz doğal kaynakların kullanımının ve hangi tarım sisteminin uygulanacağının belirlenmesinde belirleyici etkendi. Teknikler, kullanılabilir toprağın nicelik ve niteliğine, kültür tipine ve sosyoekonomik etkenlere bağlı olarak ortaya çıkmıştı.
 
Ticaret
Maya coğrafi bölgesinde üretim büyük olduğundan, ticaret vazgeçilmez bir etkinlikti. Klasik dönemde büyük kentlerde p'polom denilen büyük çarşılar ortaya çıkmıştı. Fakat klasik-sonrası dönemdeki yeniden yapılanma sırasında, tianguis adını alan bu çarşılar geliştirilememiştir. Toptancı tücarlar küçük tüccarlarla irtibatı sağlamak için uzun mesafeler katetmekteydiler. Küçük tüccarlar ise mallarını evden eve gezerek satıyorlardı. Bu mallardan Guatemala?da yeşim, kuzeydoğuda pamuk, kıyılarda deniz kabuğu ve balık, kuzeyde tuz, Tabasco, Guatemala ve Honduras?ta kakao, Puuc bölgesinde ise çakmaktaşı daha çok satılıyordu. Büyük tüccarlar büyük bir prestij elde etmiş olup, soylular arasında isim yapmış bulunuyorlar ve bazı durumlarda kralın casusluğuna terfi ediliyorlardı. 
 
Para
Para yoktu, ticaret parayla değil, takas (barter) sistemiyle yapılıyor, bazen para yerine kakao meyvesi kullanılıyordu. Değerler döneme göre az çok değişmiş olsa da, bir tavşanın değeri 10 kakao meyvesiydi. Para sistemine İspanyol işgali döneminde bir Virreinato de la Nueva España? nın emriyle 17 Haziran 1555?de geçilmiş ve İspanyol reali kullanılmıştır. 1575?te bir real 100 kakao meyvesi değerindeydi. 
 
Toprağın özelliği 
?Yönetenler? (ahau), toprağı, tebaalarına, sosyal düzeye ve işbölümüne bağlı olarak veriyordu. Bir işlenebilir toprak parselinin verilme amacı, o toprağı alan ailenin yaşamını sürdürebilmesi ve vergisini ödeyebilmesi içindi. Bununla birlikte üretimin istenilenin üzerinde olduğu bereketli hallerde, toprağı işleyen aile, ürünün fazlasını satmalı ve edinilenle vaktiyle kendisine bu toprağı sunmuş olanlara borcunu kısmen de olsa ödemeliydi. Toprak ahau?ya (ağa) aitti ve istediği zaman o toprağı herhangi bir gerekçe göstermeden geri alabilirdi. 
 

Deniz taşımacılığı 

 Deniz taşımacılığının ticaretin gelişiminde ve dolayısıyla ekonominin gelişiminde önemli bir rolü olmuştur. En erken gelişmiş su taşıtları esas olarakkano ve yelkenli olmuştur. Önceleri tatlısularda kullanılan bu gemilerin pruva ve pupa uçlarında yapılan değişikliklerden sonra bunlar denizde de kullanılmaya başlanmıştır. Bunlardan Yucatan kıyılarının yanı sıra Tabasco, Chiapas, Guatemala ve Honduras nehirlerinde de yararlanılmıştır. Büyükçe olanlarının mallarıyla birlikte 20-40 kişi taşıyabildiği sanılmaktadır. Bunların Panama?ya kadar gidebildiklerini gösteren kanıtlar bulunmaktadır. 

Kara taşımacılığı


Yaygın geniş yol şebekeleri ile dar yollar (patika) arasında büyük bir farklılık vardı. Önemli yollara sacbe (sakbe okunur,?ak yol?anlamına gelir) denirdi. Böyle bir yolun inşa edileceği yer belirlendikten sonra, kolay işlenebilir dev taş bloklarıyla yer düzlenirdi ve yetişebilecek çalılar ulaşımı engellemesin diye, üzeri kumla kaplanır ve bunun da üzeri harçla kaplanırdı. Cobá?yı Yaxuná?ya bağlayan böyle bir sacbe 100 km. uzunluğundadır. Diğer uygarlıkların çoğunda görülen, yük hayvanlarının çektiği tekerlekli arabalara bu uygarlıkta rastlanmaz. Tekerleği tanımalarına rağmen,ilginç olarak, tekerleği yalnızca dört ayaklı hayvan oyuncaklarında uygulamışlardır.

 

Maya ulusları, halkları

Mayalar'da farklı kabilelerin oluşmasında kan bağı etkeninin yanısıra, üretim etkinliğinde aynı işi yapanların gruplaşma göstermesi de bir etken olmuştur. Örneğin Putunlar'ın oluşumunda, balıkçılık ve deniz ticareti yapan ailelerin bir araya gelmesi sözkonusudur.

 

Başlıca Maya ulusları 

Yucatan Yarımadası?nda

  • Itzálar: Adlarını muhtemelen, yarı efsanevi rehber Itzamná?dan (?göğün cevheri? ya da ?bulutların çiyi?) almışlardır. Zamná da denilen Itzamná, sözlü gelenekte Yucatan Yarımadası?nda her şeye isim koyan ve bitkilerin tıbbi yararlarını keşfeden, Maya yazısını ve hiyeroglifleri icat eden kişidir. Öldükten sonra halkı tarafından ilahlaştırılmış, adına tapınaklar yapılmıştır. Izamal piramitlerinde gömülü olduğu söylenir. Chilam Balam?ın Chumayel metinlerine göre, Itza'lar 435 yılında güneyden gelmişler, bugün Bacalar'ın bulunduğu yerde Siyancaan Bakhalal kentini kurmuşlardı. (Syan Caan?doğmak?, bakhalal ?kamışlar yeri? anlamına gelir). Uzmanlar Kohunlich sit alanındaki keşiflerin bu tarihi değiştirebileceğini düşünmektedir; çünkü burada Olmek, Chichimec ve bazı Teotihuacan etkileri taşıyan maskeler bulunmuştur. Tören alanı da büyüklük faktörü gözönüne alınmazsa Teotihuacan?dakine benzemektedir. Fakat Chumayel metni Itza'ların Bakhalal?da yalnızca 60 yıl kaldığını anlatır. Chichén Itzá?yı 495 ile 514 arasındaki dönemde kurmuş olmalıdırlar. Daha sonra bu kenti de terkettiler, 928-948?e kadar Champotón?da yaşadılar ve 40 yıl süren seyahatlerden sonra Chichén?e Toltek ve Chichimec kültürüyle melezleşmiş bir halde geri döndüler. Bu kabilenin arkeolojik kalıntılarına kuzeyde, Campeche?nin kuzey ve doğusunda, Yucatan?ın kuzey ve ortasında ve Quintana Roo?nun kuzeyinde rastlanır. Son başkentleri Petén?deki (Guatemala) Tayasal kenti olmuştur.
  • Xiú?lar: Campeche?nin (Kam-peçe okunur) kuzey ve kuzeydoğusuna, Yucatan?ın kuzeybatısına ve Quintana Roo?unu batısına yerleştiler. Yucatan Yarımadası'na Petén?den hareketle girdiler. Krallıklarının başkenti olan ünlü Uxmal kentinde yaşadılar. Bir dönemde Chichén Itzá Itza'ları ile savaştılar, efsaneye göre prens Kukulkangelip bu krallıkların ya da kabilelerin barış yapmasını sağladı ve yeni başkent Mayapán?ı kurdu.(Bu, Maya bayrağında simgelenmiştir.) Yöneticisinin adı daha çok Ah Mekat Tutul Xiu olarak bilinir. 987-1007 arasındaUxmal?a yerleşti ve Itza?larla birlikte Mayapán Konfederasyonu'nu kurdu. Konfederasyon konseyi Chichén Itzá,Uxmal, Mayapán, Itzamal, Tulum, Ichpatún ve diğer beyliklerin beylerinden oluşuyordu. Bu ittifak 1175-1185?e kadar sürmüş olmalıdır. Çünkü 1194?te Itza'ların Chichén Itzá?yı terk ettikleri görülür. Bu sırada Mayapán Cocom?larının beyi Hunacc Ceel idi. Mayapán?ın kuruluş tarihi 1047 olarak ve yıkım tarihi 1254 olarak belirtilir. Itza?lara karşı savaşında Mayapán?a Meksika askerleri destek vermiştir. Daha sonra Uxmal beyi de Mayapán?a savaş açmışsa da, yenilmiş ve kenti işgal edilmiştir. Mayapán?ın son kralının soyundan gelen biri Tibolón adlı bir başka kent kurmuş ve bu kentteki Cocom halkını sert bir biçimde yönetmiştir ki, bu halk 16.yy.?daki ilkİspanyol işgalcileriyle karşılaşan diğer Maya kabilesi olmuştur. [93]Xiú?ların soyundan gelen son bireyler Maní kentine yerleşmişler ve bu kenti başkent olarak benimsemişlerdir.
  • Cocom?lar: Esas olarak Quintana Roo?nun kuzeyine ve Yucatan?ın kuzeydoğusuna yerleşmişlerdi. Hegemonyalarını 1441-1461 dönemine kadar sürdürdüler. Bu tarihlerde Itza'ların soyundan gelenlerce yenilgilere uğratıldılar, bu kez de Xiú?lardan destek görmüşlerdi. 1461 ile 1500 yılları arasında aralarında hiçbir birlik ve otoriteden eser kalmayan küçük yerleşim birimleri biçiminde bir yapılanma görülür. Bu yerleşim birimleri, Xiú?lar ve Cocom?ların asla ateşkese yanaşmadan sürekli çatışma içinde olmalarının da sonucu olarak, durmaksızın savaşmış, salgın hastalıklar ve kasırgalarla da büyük darbeler yemişlerdir. Son yöneticileri Hunacc Ceel?dir.[94]Cocom?ların soyundan gelen son bireyler Sotuta kentine yerleşmişler ve bu kenti başkent olarak benimsemişlerdir
  • Putún?lar: Bazı araştırmalar Campeche?den gelmiş olabileceklerini ve kentlerinin adının Champotón olduğunu göstermektedir.

Chiapas?takiler ve Tabasco?nun bir kısmındakiler:

  • Chontal?lar: İdari adı La Chontalpa olan Tabasco ovasına yerleşmişlerdi.
  • Zoque?ler: La Chontalpa?da ve Chiapas?ın batı ve kuzeyinde yerleşmişlerdi.
  • Tzotzil?ler: Chiapas?ın orta ve doğusuna yerleşmişlerdi.
  • Tzeltal?lar: Chiapas?ın orta ve doğusuna yerleşmişlerdi.
  • Tojolabal?lar: Chiapas?ın orman ve vadilerinde yerleşiktirler; 58.000 kişi bu dili konuşur. 
  • Lacandón?lar: Kökenleri Chiapas?taki mitolojik Lacan-Tún bölgesidir (orta ve doğu)

Guatemala?dakiler:


  • Ki'che´: Geniş bir lehçe çeşitliliği gösteren bir halktır. Bu dili konuşanların sayısının yaklaşık 1.000.000 olduğu sanılmaktadır. Günümüzde yaşadukları yerler Sololá, Quetzaltenango, El Quiché ve Totonicapán?dır. Kolomb-öncesi zamanlardaki başkentleri Utatlán ya da Gu'marcaj idi.
  • Kek'chi': Alta Verapaz, Izabal ve Petén?in güneyinde yaşarlar; 1987-1991 arasındaki sayımlarda Guatemala Cumhuriyeti Guatemala?da bu dili konuşanların sayılarının 400.000 olduğunu açıklamıştır. Bu açıklama doğru kabul edildiğinde, 1998?de tüm ülkelerde bu dili konuşanların sayıları 1998?da 421.000?di. Fakat günümüzde bu tüm ülkelerde bu dili konuşanların 726.723 kişi olduğu sanılmaktadır.
  • Mam: Huehuetenango, San Marcos ve Quetzaltenango?da yaşarlar; 519.664 kişi bu dili konuşur, vaktiyle başkentleri Zaculeu idi.
  • Kaq'chiquel: Sacatepéquez ve Chimaltenango?da yaşarlar; 475.889 kişi bu dili konuşur, vaktiyle başkentleri Iximché idi.
  • Q'anjob'al: Q'anjob'al: San Marcos ve Huehuetenango?da yaşarlar; Guatemala hükümeti 1998 nüfus sayımında Guatemala?da bu dili konuşanların sayılarının 126.000 olduğunu açıklamıştır. Tüm ülkelerde bu dili konuşanların sayısı1998?de 146.800 idi.
  • Pokom'chi: Baja Verapaz ve El Progreso?da yaşarlar; Guatemala hükümeti 1998 nüfus sayımında Guatemala?da bu dili konuşanların sayılarının 85.000-90.000 olduğunu açıklamıştır.
  • Ixil: Huehuetenango, El Quiché ve Alta Verapaz?da yaşarlar; 69.137 kişi bu dili konuşur.
  • Tz'utujil: 13.yy.?ın sonlarından beri Sololá?nın güneyinde ve Suchitepéquez?in kuzeyinde yaşayan bir halktır. Önceleri Santiago Atitlán, San Pedro la Laguna, San Lucas Tolimán, San Juan la Laguna ve Santa María Visitación gibi kentlerin bulunduğu Atitlán Gölü kıyılarında ve Chicacao?da yaşarlardı. 100.000 kişi bu dili konuşmaktadır. Kolomb-öncesi başkentleri Popol Vuh?ta adı Ajtziquinahay olarak geçen Chutnamit?ti.
  • Popti': Popti': San Marcos ve Huehuetenango?da yaşarlar; Guatemala hükümeti 1998 nüfus sayımında Guatemala?da bu dili konuşanların sayılarının 77.000 olduğunu açıklamıştır. Tüm ülkelerdeki sayıları 1998?de 88.000 idi.
  • Chuj: (Rama Chol), Huehuetenango?da yaşarlar; 38.253 kişi bu dili konuşur.
  • Pokomam: Chiquimula ve Jutiapa?da yaşarlar; 31.000 kişi bu dili konuşur. Vaktiyle başkentleri Mixco Viejo idi.

Belice?dekiler:

  • Kek'chi'
  • Mopán

Honduras?takiler:

  • Chortí

El Salvador?dakiler:

  • Chortí: Río Lempa ırmağının kuzey kısmında (günümüzdeki Santa Ana ve Chalatenango vilayetleri) yerleşmişlerdi; 13.yy.?dan itibaren Pipil?lerden etkilenmişlerdir.
  • Pokomam: Günümüzde Santa Ana ve Ahuachapán vilayetlerinin bulunduğu bölgede yerlemişlerdi. Başkentleri önce Chalchuapa, sonra, 15. yy.?da Pipiller?ce zaptedilene kadar Atiquizaya oldu.

 

Maya azınlık halkları 

Yucatan Yarımadası?ndakiler:

  • Chel: Başkentleri Izamal?dı.
  • Chan: Yerleşim bölgeleri yarımadanın kuzeybatısındaki Maxcanú idi.
  • Cupul: Yerleşim bölgeleri yarımadanın doğusunda ve başkentleri Zací?deydi, burada günümüzde Valladolid bulunur. 1533?de Francisco de Montejo El Mozo tarafından, Cocom?larla birlikte, topraklarını terk etmeye mecbur bırakıldılar.

Chiapas?takiler ve Tabasco?nun bir kısmındakiler:

  • Chiapa: Chiapas?ın orta ve doğusunda yerleşmişlerdi.
  • Tojolabal: Chiapas?ın orta ve doğusunda yerleşmişlerdi.
  • Petén: Bu, Mayalar?da avcılara ya da avlanmaya gidenlere verilen bir isimdi.

Guatemala?dakiler:

  • Awakateko: Huehuetenango?da yaşarlar; 16.272 kişi bu dili konuşur.
  • Ch'orti': Chiquimula?da yaşarlar; 9.105 kişi bu dili konuşur.
  • Sipakapense: San Marcos?da yaşarlar; 6.344 kişi bu dili konuşur.
  • Akateko: Huehuetenango?da yaşarlar; 5.572 kişi bu dili konuşur.
  • Sakapulteko: El Quiché?de yaşarlar; 3.940 kişi bu dili konuşur.
  • Uspanteko: El Quiché?de yaşarlar; 1.231 kişi bu dili konuşur.
  • Tektiteko: San Marcos?da yaşarlar; 1.241 kişi bu dili konuşur.
  • Mopán:, Petén?de yaşarlar; 468 kişi bu dili konuşur.
  • Itza':, Petén?de yaşarlar; 123 kişi bu dili konuşur.


Bu sayfaya henüz yorum yazılmadı.





Editör Bilgileri

Editör


Editöre Ulaşın

En Son Güncellenenler

ikinci-jeanpaul
freebsd
apiterapi
aramamotorlari
uyku
kazimkoyuncu
peyzaj

Uzerine.com Copyright © 2005 Uzerine.com
uzerine.com Ana Sayfa | Gizlilik Sözleşmesi | Üye Girişi